Vejrets betydning for e-handel

Af Frederik Hyldig Kategori: Analyse

Danmark har netop været ramt af den værste tørke i 10 år og den varmeste maj i historien. Vi har i den anledning taget et nærmere kig på vejrets betydning for e-handel.

Arbejder du med e-handel, har du sikkert en fornemmelse af, at vejret påvirker salget. Modsat tendensen for de fysiske butikker, så er det gode vejr som regel ensbetydende med færre besøgende og mindre salg. Men hvor meget betyder vejret egentlig?

Vi har dykket ned i millioner af besøgsdata for vores e-handelskunder og kigget på sammenhængen med det danske vejr i forsommeren og foråret 2018. Resultatet er en række interessante grafer, som fortæller os, hvordan danske webshops er blevet påvirket af det flotte vejr over de seneste måneder. Læs med herunder, eller spring direkte til vores opsummering nederst i artiklen.

Hvem er s360? Vi er et af landets førende digitale marketing bureauer og er specialister i søgemaskineoptimering og annoncering på nettet. Med mange af landets største webshops på vores kundeliste har vi et unikt indblik i e-handel i Danmark. For spørgsmål vedrørende denne artikel, kontakt frederik@s360.dk. Har du lyst til en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed, så kontakt os her.

Jo flere solskinstimer, des færre besøgende

Det kommer sikkert ikke som nogen stor overraskelse, at vores analyse viser en stærk sammenhæng mellem antallet af solskinstimer i perioden april til juni og mængden af trafik til landets webshops. Korrelationskoefficienten er -0,6 eller med andre ord: Jo flere solskinstimer, des færre besøgende.

Det er dog interessant, at antallet af solskinstimer stort set ingen betydning har i marts. Det kunne tyde på, at vi i de koldere måneder stadig holder os indendøre, og at den tid, vi bruger på online shopping, derfor ikke påvirkes af mængden af sol.

I perioden fra april til og med juni 2018 var der i gennemsnit knap 9 solskinstimer per dag i Danmark. Vores data viser en forskel i antal besøgende (sessioner) på 18 % eller mere afhængigt af, om det er en solskinsdag eller ej.

Mængden af nedbør har – ikke overraskende – også en betydning for antallet af besøgende. Jo mere regn, des flere besøgende til landets webshops.

Graferne herunder viser solskinstimer og besøgende over tid, og det fremgår ret klart, at antallet af sessioner (blå graf) ofte er højere, når solskinstimerne (rød graf) er lavere. Særligt tydeligt er det, når vi kigger ca. tre fjerdedele henne i grafen, hvor den lange periode af dage med meget solskin slutter brat. Her stiger antallet af besøgende voldsomt.

Hvordan påvirker det salget?

På trods af den meget klare sammenhæng mellem vejr og antal besøgende, så har vores analyse vist, at der stort set ingen korrelation er mellem solskinstimer og konverteringsraten.

Vores analyse har vist en sammenhæng mellem solskinstimer og antallet af transaktioner per dag. Men på grund af den næsten ikke-eksisterende korrelation mellem solskin og konverteringsrate, så er variansen større end ved antal besøgende. Derfor ser vi ikke en lige så tydelig korrelation mellem salg og solskin, som vi ser ved besøgstallet og solskin.

Solen skubber aktiviteten til om aftenen

Maj måned 2018 blev som bekendt den varmeste i Danmarks historie. Grafen herunder viser fordelingen af trafikken over dagens timer for de enkelte måneder. Vi kan se på vores data, at danskerne i maj flyttede deres online shopping-aktiviteter til om aftenen i højere grad end normalt.

Den pink serie for maj ligger lavt i løbet af dagen og er helt i bund, når folk får fri fra skole og arbejde mellem 14 og 18 – formentlig fordi, vi er ude at nyde vejret. Men efter kl. 18 stiger den kraftigere end de andre måneder. I maj var trafikken altså mere koncentreret om aftenen end i de andre måneder. FDIH kunne berette, at betalingsterminalen Quickpay så en lignende tendens i deres købsdata.

Hvis vi i stedet sammenligner solrige dage med de knap så solrige, så fremstår sammenhængen mellem sol og tidspunktet på dagen endnu mere markant.

Trafikken fra mobiler stiger ikke i godt vejr

Man kunne godt havde forestillet sig, at trafikken fra mobiler ville stige i det gode vejr. Folk befinder sig ofte udendørs og har måske kun mobilen med. Men ifølge vores analyse er dette ikke tilfældet. Andelen af trafik fra mobiler er mere eller mindre uændret, uanset om det er en solskinsdag eller ej. Det kunne altså tyde på, at vi i hvert fald ikke medbringer mobilen for at shoppe fra den.

Opsummering

Her får du et hurtigt overblik over vejrets betydning for e-handel:

  • På solrige dage kan der forventes 18 % eller mindre trafik sammenlignet med dage uden sol
  • Dog oplever vi ingen sammenhæng mellem sol og trafik i marts måned
  • Mængden af nedbør har også en tydelig sammenhæng med antallet af besøgende (jo mere regn, des flere besøgende)
  • Konverteringsraten er umiddelbart ikke påvirket af mængden af solskin
  • Der er en mindre, men ikke ubetydelig, sammenhæng mellem solskin og antal transaktioner
  • På dage med meget sol er trafikken i højere grad koncentreret om aftentimerne
  • Det tyder ikke på, at trafikken flyttes fra desktop til mobilen i godt vejr