Straffet af Google? Sådan rydder du op i dine dårlige links

Af Rune Bruun Hansen Kategori: Ændringer fra Google, Søgemaskineoptimering

Indgående links til din hjemmeside har altid været en vigtig ingrediens til at få et løft af Googles søgealgoritme. Det er der ikke noget nyt i.

Men over de seneste par år er kvaliteten af disse links blevet en ekstremt vigtig faktor.

For nu kan dårlige links skade din hjemmeside, så du ikke kan komme til tops i Googles søgeresultater.

Jeg får fra mange af vores kursister spørgsmål om, hvordan de kan vurdere, om de har et problem med deres linkprofil – og måske sidder du med samme udfordring.

Derfor har jeg skrevet denne begynderguide til, hvordan du kan undersøge din linkprofil, finde problemerne, og hvordan du eventuelt kan udbedre dem.

Bemærk:

Selv om du, eller en tidligere SEO-partner, ikke bevidst har arbejdet med (aggressiv) linkbuilding, kan du godt have et problem alligevel.

I nogle meget konkurrenceprægede brancher ser vi desværre, at der bliver lavet negativ SEO, hvor der bliver oprettet en masse dårlige links af meget lav kvalitet for bevidst at forsøge at få en konkurrent til at blive straffet af Google, så hjemmesiden ryger ud af søgeresultaterne.

Derfor skal du (som en ansvarlig webredaktør):

  1. Vide, hvem der linker til dig
  2. Kunne vurdere kvaliteten af disse links
  3. Rydde op i dine dårlige links

Det kan du, når du har læst denne guide.

 

Derfor straffer Google dig for dårlige links

Google lever af at præsentere det bedst mulige og mest relevante indhold, når brugerne foretager en søgning. Helt siden starten har antallet af links været et meget vigtigt signal om, at indhold er godt – og links bliver derfor set som en anbefaling af din side.

Men det kunne udnyttes:

Tidligere bestod en meget stor del af SEO-arbejde med at skaffe så mange links som overhovedet muligt til ens hjemmeside, hvor man så fyldte de søgeord, man gerne ville til tops på, ind i ankerteksterne (altså selve linkteksten, man klikker på).

Og det virkede.

Derfor blev der oprettet linkkataloger, artikelkataloger og en masse blogs med indhold af meget tvivlsom karakter, der alene havde til formål at fungere som en holdeplads for links.

Google har i de senere år gjort mere og mere for ikke at tillægge positiv værdi for den slags sider, der kun eksisterer for at manipulere søgeresultaterne.

Får du tæsk af Google Penguin?

Ikke nok med, at det ikke længere virker at oprette en masse links selv, så kan din hjemmeside også blive direkte straffet for det, når Google ruller disse opdateringer til søgealgoritmen ud. Særligt Google Penguin-opdateringerne har fokus på links af lav kvalitet.

google penguin update

Overstående viser, hvordan den organiske synlighed (altså gode Google-placeringer) tog et par ordentlige hak i den forkerte retning for en dansk webshop, som henvendte sig til os i november, efter de havde taget endnu et stort slag.

I november – midt i julehandlen. Det kan altså mærkes på bundlinjen.

De to store fald passer præcis på dato med algoritmeopdateringer hos Google, så det er tydelige tegn på, at webshoppen var blevet straffet for dårlige links.

Hvis du selv ser den slags pludselige fald i dine søgeplaceringer eller organiske trafik fra Google, så bør du sammenholde datoer med denne liste af algoritme-opdateringer fra Moz.com.

Selv om du ikke har fået en straf endnu, bør du undersøge dine links (og fjerne de dårlige).

For du vil selvfølgelig ikke risikere at miste al trafik fra Google midt i din højsæson.

Vi hjalp webshoppen i eksempelet herover – og mange af vores andre kunder – med at rydde op i en linkprofil, der gør mere skade en gavn. Og siden vandt frem i søgeplaceringerne igen. Men det er jo bedst, hvis du nu helt kunne undgå at blive straffet af Google.

 

1) Find ud af, hvem der linker til din side

For at finde de indgående links (backlinks) til din virksomheds hjemmeside eller webshop, skal du bruge et værktøj, der skanner nettet igennem, sådan som Google også gør det …

… og Google har faktisk et gratis værktøj, du kan bruge:

Google Webmaster Tools

Med Google Webmasterværktøj (Webmaster Tools) kan du få en masse praktisk information om, hvordan din side er indekseret i Google – og du kan også se nogen af de sider, som linker til dig.

Hvis du ikke allerede har en konto sat op til din hjemmeside, så bør du gøre det hurtigst muligt, da Webmaster Tools også kan hjælpe dig med at overvåge og vedligeholde dit websites tilstedeværelse i Googles søgeresultater.

For at se dine indgående links skal du klikke på ‘Søgetrafik‘ og derefter på ‘Links til dit website‘:

google webmaster værktøj

Herefter kan du se …

  • dit samlet antal links
  • hvilke domæner der linker mest til din hjemmeside
  • det indhold på din hjemmeside, som har flest links
  • de ord, som bliver brugt i ankertekster til at beskrive dine indgående links

Sådan downloader du en liste med dine indgående links:

For at få en mere præcis liste af links, skal du klikke på ‘Mere »‘ under ‘Hvem linker mest‘ og derefter knappen ‘Download flere eksempler på links’.

indgående links liste download

Nu har du en regneark-fil (som du kan åbne i eksempelvis Microsoft Excel eller Google Sheets).

Desværre er denne liste ikke komplet.

Google ønsker desværre ikke at give al deres data om din hjemmeside væk, så listen, du netop har hentet, kan ikke ses som et komplet billede af alle dine indgående links. Hvis du vil have et bedre billede, så skal du bruge et betalingsværktøj som eksempelvis Ahrefs.com.

Ahrefs.com

Webtjenesten Ahrefs.com er p.t. et af de bedste værktøjer til at få et grundigt indblik i, hvem der linker til din hjemmeside. For det første får du meget mere data, end du gør med Google Webmaster Tools, men dataen er også bedre sorteret, så du nemmere kan arbejde med listen end bare et statisk regneark med links.

ahrefs.com

Desværre koster Ahrefs.com penge (priserne starter fra 79 dollars om måneden), men det kan være godt givet ud, hvis du vil holde øje med, hvorfra din hjemmeside bliver linket til – og især hvis du skal til at rydde op i dårlige links.

 

2) Sådan vurderer du kvaliteten af dine links

Nu hvor du ved, hvem der linker til dig, skal du finde ud af, om du har en god og sund linkprofil – eller om du muligvis kan blive ramt af en Google-straf, hvis du da ikke allerede er det.

Der findes en række værktøjer, der lover, de kan vurderer kvaliteten af alle dine links automatisk, men min erfaring er, at de ikke virker ordentligt med danske sider. Du bliver nødt til selv at lave en konkret vurdering af hvert enkelt link/domæne. Det kan sagtens tage et par timer, så sæt en kande kaffe over 🙂

Kommer der trafik fra linket?

En af de tydeligste indikatorer på, om et link er godt, er, at det kommer fra en side, som rigtige mennesker rent faktisk benytter sig af.

Tag et kig på siden, er der en meningen med den eller ligner det noget, der kun er lavet for at blive fyldt med links? Ville du selv bruge denne sides indhold?

Oftest kan du se, det er en spamside på få sekunder.

Hvis du er i tvivl, så fyr op for Google Analytics og se, om du rent faktisk har fået noget trafik fra dette link – eller ideelt set, nogle konverteringer. Hvis du har, så må der jo være nogle rigtige brugere af siden, og linket er berettiget i den reneste form.

Er ankerteksten fyldt med søgeord?

Et old school SEO-trick var, at fylde søgeord i alle sine indgående links. Hvis du ville til tops i Google på søgningen “billige arbejdsbukser”, så skulle du bare have en masse links, hvor der stod “billige arbejdsbukser” i linkteksten.

Det virker (næsten) ikke længere – da en linkprofil med alene søgeord som ankertekst, ikke afspiller en naturlig måde at linke på. I de tilfælde hvor dette fortsat virker, er det blot et spørgsmål om tid før effekten aftager.

Derfor skal du kigge på de ankertekster, der bliver brugt, når der bliver linket til din side.

Det mest naturlige er, at folk bruger din virksomheds navn, når de laver et link til dig. Derfor bør langt størstedelen af dine ankertekster være i stil med Dit FirmanavnDit-Firmanavn A/Sdit-firmanavn.dkwww.dit-firmanavn.dk og så videre.

Med eksempelvis Ahrefs.com kan du se en liste over de mest brugte ankertekster – hvis der er ankertekster med søgeord, så er det højest sandsynligt fra dårlige links.

Har du købt eller byttet dig til linket?

Det er direkte i mod Googles retningslinjer at lave linksudveksling ved at bytte links med andre hjemmesider eller at købe sig til links (både for penge og ved at give dine produkter væk).

Det gælder dog kun for links, som sender linkværdi videre til din side.

For du må jo naturligvis gerne annoncere på andre sider og få et link derfra – det skal bare gøres rigtigt.

Hvis du har købt dig til links fra sider, som sender trafik til din side (ellers er det værdiløst), bør siden tilføje attributten …

rel=”nofollow”

 

… når de laver linket til din side, som eksempelvis her:

<a href=”http://dit-firmanavn.dk/” rel=”nofollow”>Dit Firmanavn</a>

 

På den måde sender siden et signal til Google om, at Google ikke skal se dette link som en anbefaling af din side, og derfor ikke give linkværdi videre til dig.

Har du mange links fra samme ip-adresser?

Dengang man selv oprettede en masse sider, man kunne få links fra, så var der mange, der gjorde den fejl, at siderne ligger på samme server eller hos samme webhotel.

Det gør det ekstremt nemt for Google at spotte, at der er tale om kunstige links. Specielt hvis domænerne, der linkes fra, ligefrem er registreret af samme person/virksomhed.

Med bl.a. Ahrefs.com kan du se, om du har mange links fra samme ip-adresser.

Du skal dog være opmærksom på, at der i Danmark er nogle store spillere på markedet for webhoteller, som har rigtig mange kunder. Derfor kan du sagtens have en masse naturlige og gode links fra samme serie af ip-adresser.

Ranker link-siden selv ok i Google?

Er du i tvivl om en side, du har et link fra, falder i Googles smag, kan du prøve at lave en søgning på eksempelvis den overskrift eller title, som siden har.

Hvis siden ikke dukker op på de første sider i Googles søgeresultater, så vurderer Google nok ikke siden til at være det moderne modstykke til biblioteket i Alexandria.

Hvad linker siden ellers til?

Google er blevet ekstremt skarp til at vurdere relevans og konktekst. Derfor giver det heller ikke så meget mening, hvis en hjemmeside linker til en masse forskellige ting, der intet har med hinanden at gøre. Hvis samme tekst har links til både din virksomhed og en masse andre i alle mulige forskellige brancher, så er der nok noget galt.

Brug din sunde fornuft

Overstående spørgsmål er blot en række af de indikatorer, du kan bruge, når du skal vurdere dine links. Men i bund og grund handler det om at bruge sin sunde fornuft.

Giver det eksempelvis mening for din danske hjemmeside at have 300 indgående links fra Kina og Indien? Eller at 50% dine ankertekster er søgeord? Næppe – og derfor bør du reagere på det.

 

3) Sådan rydder du op i dine dårlige links

Nu har du fået et overblik over alle dine indgående links, og du har fundet de dårlige. Nu skal vi til at fjerne dem, så du ikke risikerer en straf fra Google.

Fjern dårlige links, du selv har kontrol over

Hvis de dårlige links er oprettet på sider, som du selv har adgang til – fordi de enten er oprettet af dig selv, en person i din virksomhed eller en samarbejdspartner – så er det jo heldigvis også ret nemt at fjerne disse links.

Derfor bør du starte med det.

Kontakt ejeren af hjemmesiderne

Oftest har du dog ikke selv mulighed for at fjerne links til din side, da de ligger på sider, som du ikke har kontrol over.

Derfor må du i gang med at sende mails og foretage telefonopkald for at få kontakt til ejerne af hjemmesiderne og bede dem pænt om at fjerne linket til din hjemmeside.

Er du i tvivl om, hvem der ejer siden, kan du bruge en af de mange whois-tjenester på nettet. Er det et dansk domæne (som slutter på .dk), kan du eksempelvis slå siden op i bunden af forsiden hos DK Hostmaster.

Indsend en disavow-fil til Google

Sidste udvej – hvis du stadig har en række skadelige links, som du ikke kan få fjernet – er at bede Google om at se bort fra disse links, når de skal vurdere din side.

Det kan du gøre ved at uploade en tekstfil med URL’er til de sider med dårlige links via Google Webmaster Tools – mere præcist med Disavow Tool, som på dansk bliver kaldt for “Afvis links”.

indsend disavow-fil til google

Når du alligevel har lavet forarbejdet ordentligt og fundet en liste over dårlige links, lyder det måske som en fantastisk nem og god løsning.

Men det er det desværre ikke:

Vores erfaring er, at det kan tage adskillige måneder før effekten indtræder. Og du kan slet ikke være sikker på, at Google overhovedet bruger din disavow-fil til noget som helst.

Du kan intet sted se status over, om Google har kigget på din disavow-fil, så det er bestemt ikke en drømme-løsning eller et quick fix.

Og det er derfor, at Disavow Tool skal være din sidste udvej.

Er du endnu ikke blevet straffet, skal du også overveje, om du har lyst til at kaste et negativt spotlys på din side over for Google, hvis du nu kun har en lille håndfuld dårlige links. Det skal altid være en konkret vurdering.

Hvis du vurderer, at Disavow Tool er nødvendigt, så bør du læse og følge denne guide fra Google nøje, så det bliver gjort rigtigt.

 

Bonus-tip: Nye gode links afhjælper de dårlige

Gider du ikke vente på, at Google tager dig til nåde, eller vil du undgå en straf for din dårlige linkprofil, kan du faktisk afhjælpe ved at fokusere på at skaffe nye links af høj kvalitet.

John Mueller fra Google har tidligere sagt, at du kan undgå/udbedre en linkstraf ved at kun få gode links fremadrettet, da han blev spurgt.

Du skal naturligvis stoppe med selv at lave nye dårlige links.

Og du skal stoppe med at købe dårlig linkbuilding.

I stedet skal du forsøge at få links fra relevante hjemmesider med kvalitetsindhold og høj autoritet, der rent faktisk sender rigtige mennesker ind på din side.

Husk også, at du selvfølgelig også skal have styr på din on-site-SEO og dine interne links rundt på din egen hjemmeside.