Google Displaynetværk: Hvilke annoncestørrelser skal du bruge?

Af Frederik Hyldig Kategori: Google AdWords

Når du annoncerer på Googles Displaynetværk har du mulighed for at bruge en lang række annoncestørrelser. Men hvilke størrelser skal du bruge?

Google accepterer billedannoncer i ca. 20 forskellige størrelser på deres displaynetværk, men der er stor forskel på, hvor udbredte formaterne er. Et website, som er med i Googles displaynetærk, vælger typisk selv størrelsen på de annonceblokke, der placeres på sitet, og dermed også hvilke annoncerstørrelser, der kan blive vist på det pågældende website.

Vi har analyseret millioner af visninger på displaynetværket for vores kunder og derved fundet frem til hvilke annoncestørrelser, der står for størstedelen af alle visninger. Du kan bruge listen herunder til at vurdere hvilke af annoncerne, det er værd at få produceret til dine display-kampagner.

display-stoerrelser-s360

Det er tydeligt, at størrelsen 300 x 250 er det absolut mest viste format. Der er altså flest websites, som anvender annonceblokke i denne størrelse. Hvis du vil spare tid og penge på produktionen af dine annoncer, kan du regne med at kunne blive vist på ca. 55 % af alle placeringer, selvom du kun laver denne ene annoncestørrelse.

Med blot de tre mest populære størrelser har din kampagne mulighed for at blive vist på ca. 83% af alle placeringer. Det drejer sig om følgende tre formater:

  • 300 x 250 (rektangel)
  • 160 x 600 (bred skyskraber)
  • 728 x 90 (leaderboard)

Vores undersøgelse viser, at relativt få annoncestørrelser udgør størstedelen af alle visninger. Der er dermed begrænset værdi i at producere flere end de første 3-5 størrelser på vores liste.

Da AdWords er auktionsbaseret, kunne man forestille sig, at klikprisen måtte være lavere på de placeringer med lavere konkurrence. I vores analyse fandt vi dog ingen klar indikation på, at de mindre udbredte størrelser skulle medføre lavere klikpriser.

Den maksimale filstørrelse er 150 kb – uanset filtype eller annoncestørrelse. Google accepterer annoncerne som både GIF, JPG og PNG. For animerede billedannoncer kan du også bruge HTML5 og ZIP-filer.