Jagten på den gode mobiloplevelse

Af Dennis Funch Hansen Kategori: Ændringer fra Google, Søgemaskineoptimering

Det er ikke længere nogen nyhed, at Google ønsker at servere gode oplevelser for sine brugere, der sidder på mobile enheder. Vi har set, hvordan hjemmesiders hastighed og mobilvenlighed har fået større og større betydning – og dette giver jo god mening, når mere end halvdelen af alle søgninger i dag sker via mobile enheder.

Sidste år meldte Google ud, at de ville understøtte AMP (Accelerated Mobile Pages) i deres søgeresultater, som et led i at servere lynhurtigt indhold til mobile brugere, og nu er de for alvor i gang med at rulle AMP ud på globalt plan. Men hvad er AMP helt præcist, og er det noget, dig og din virksomhed skal have fokus på?

AMP: Lynhurtige sider, der serveres til mobile enheder

Kort fortalt er AMP et open source projekt, hvor man ønsker at give hjemmesideejere mulighed for at lave en super hurtig udgave af deres normale sider. Det vil sige, at man både har sine normale sider, men også en AMP udgave, som altså serveres til mobile brugere.

Den tekniske årsag til AMP sidernes hurtighed er, at man opstiller nogle krav og restriktioner for, hvordan siden skal opbygges. Der er tre grundlæggende, tekniske elementer for en AMP side: AMP HTML, AMP JavaScript og Google AMP Cache. Her vil vi ikke grave for meget ned i de tekniske detaljer, men generelt kan man tænke AMP, HTML og JavaScript som meget hastighedsoptimerede udgaver af det, man bruger på en normal side (som jo også er opbygget af bl.a. HTML og JavaScript). Endelig bliver AMP siden lagret og optimeret yderligere i Googles AMP Cache, hvor der automatisk foretages nogle modifikationer og optimeringer, så siden bliver fuldstændig strømlinet.

Men hvordan ser det så ud med AMP sider? På billederne herunder ses to eksempler på, hvordan det kan fremgå, at siderne er AMP:

Trump Google Search     Accelerated Mobile Page Project AMP
 

Vi har tidligere set, at hjemmesiders hastighed og mobilvenlighed er blevet rankingfaktorer i Googles algoritme. Hvad så med AMP?

AMP og SEO (og UX)

Google har meldt ud, at AMP ikke er en decideret rankingfaktor (det betyder dog ikke, at det aldrig bliver det). Men det er dog ikke utænkeligt, at det kan medføre nogle indirekte goder for de søgeresultater, hvor AMP fremgår.

Hele humlen omkring hurtige hjemmesider udspringer jo af Googles ønske om at formidle gode brugeroplevelser for sine brugere. Og netop den gode brugeroplevelse – eller user experience – kan have indflydelse på SEO; meget direkte ved de nævnte rankingfaktorer omkring hastighed og mobilvenlighed, men også mere indirekte.

Som det fremgår af billederne tidligere i dette blogindlæg, så vil man kunne spotte AMP sider ved lyn-ikonet – og her skal man ikke underkende, hvad sådan et symbol potentielt kan have af betydning. Udover at det skaber blikfang, hvis der ikke er mange af de konkurrerende søgeresultater, der har det, så har det også potentialet til at blive brugernes go-to valgmulighed. Så snart brugerne forbinder symbolet med lynhurtige sider, så vil de med stor sandsynlighed gå mere målrettet efter sider med AMP. Dertil kommer, at Google for nyligt afskaffede mobilvenligheds-mærkatet fra deres søgeresultater, hvilket kan betyde, at AMP-mærkatet bliver det eneste, der direkte markerer mobilvenlighed ude i søgeresultaterne.

I alt dette er det også værd at huske på, at langsomme sider kan være en kæmpe faktor for, hvorvidt brugerne forlader en hjemmeside. Faktisk viser undersøgelser, at 40% af brugerne forlader en hjemmeside, hvis den tager mere end 3 sekunder at indlæse. Så udover den øgede trafik, der kan opstå med AMP, så vil Google også se denne øgede click through rate (og forhåbentligt lave bounce rate) som en indikation på, at siden er særligt relevant for søgehensigten – og dette kan faktisk godt skubbe på placeringerne.

Så konklusionen – for nu – må være: AMP rykker ikke synderligt på placeringerne i Google, men du får potentielt mere ud af de placeringer, du allerede har.

Ikke rullet ud i Danmark endnu

Der er altså nogle interessante perspektiver ved AMP – men i skrivende stund må vi som danskere vente lidt endnu med at få fingrene i det. AMP understøttes indledningsvist i Googlesøgninger for 12 lande; USA, Brasilien, Tyskland, Spanien, Frankrig, UK, Indien, Indonesien, Italien, Mexico, Japan og Rusland. Google har for nyligt meldt ud, at de nu for alvor begynder at rulle AMP ud globalt, og at det skulle være implementeret for alle lande i slutningen af året.

Fremtidsudsigterne: Udbredelse og understøttelse

Udover at vi lidt endnu venter på implementeringen i flere lande, så bliver det for alvor også først rigtig interessant, når AMP efterhånden udfoldes til flere områder. Det har hidtil primært været anvendeligt for nyhedssider, men Google har for nyligt været ude med nogle tips til, hvordan eCommerce-sider så småt kan begynde med implementeringen af AMP – og eBay har meldt ud, at de har eksperimenteret med implementeringen af AMP som et led i at forbedre den mobile brugeroplevelse.

Men selvom AMP projektet umiddelbart virker som et glimrende tiltag, så fører det altså også nogle komplikationer med sig. Ligesom det forholder sig med mange andre nye teknologier, så kan det i starten være omfattende at implementere rent teknisk, og kræver derfor koordination med og involvering af IT-afdelingen. Med tiden er det dog ikke utænkeligt, at der kommer hjælpeværktøjer og modifikationer til projektet, så det bliver et mere overskueligt at skulle implementere.

Derudover så kan selve kernen i AMP også være problematisk på nogle fronter. Som beskrevet tidligere, så fungerer AMP rent teknisk ved, at man begrænser og opstiller nogle krav til siderne, som de skal overholde for at fungere som AMP. Dette kan have komplikationer for designet på hjemmesiderne, da man kan risikere at skulle skære interaktive elementer og designelementer fra.

Hos s360 følger vi nøje Google og deres jagt på den gode mobiloplevelse i forbindelse med AMP.