Vil Google åbne Shopping for andre prissammenligningstjenester?

Af Frederik Hyldig Kategori: Ændringer fra Google, Google AdWords

Nyt løsningsforslag fra Google betyder måske at prissammenligningstjenester vil kunne annoncere via Google Shopping.

Google fik i juni en rekordstor bøde svarende til næsten 18 milliarder danske kroner. Europa Kommsionen mener at Google har misbrugt sin dominans som søgemaskine til at give en ulovlig fordel til et andet produkt, nemlig “produktsammenligningstjensten” Google Shopping.

Google har fået indtil 28. september til at ændre deres tilgang. Gør de ikke det, vil de risikere bøder på op til $12 millioner om dagen.

Nyt løsningsforslag fra Google

I går kunne Reuters melde at Google har foreslået en løsning, hvor de vil åbne annoncering via Shopping op for andre prissammenligningstjenester.

Indtil nu har det kun været tilladt for webshops at annoncere i Shopping, men det nye forslag vil åbne op for at PriceRunner, Kelkoo og lignende tjenester ville kunne annoncere via Shopping.

I dag kommer annoncerne i Shopping fra Googles Merchant Center og med den nye løsning kan man forestille sig, at Shopping ikke længere kun vil hente produkter fra Merchant Centeret, men også fra andre prissammenligningstjenester.

“By Google”….

Udmeldingen fra i går gav ingen konkrete eksempler på hvordan den nye løsning kunne se ud. Men det tyder på at Google allerede tester brugernes reaktion på sådan en løsning.

I dag har vi hos s360 nemlig spottet at Google på nogle søgninger har indsat teksten “By Google” under hver produktannonce.

Man kunne forestille sig, at formålet med dette mærkat er at informere brugere om, at annoncen kommer fra Google eller fra en af de andre prissammenligningstjenester, som måske får lov at annoncere. Hvis fx. PriceRunner begynder at annoncere via Shopping, vil de sandsynligvis få vist mærkaten “By PriceRunner” under deres produkterannoncer.

Billedet herunder viser hvordan Shopping hidtil har set ud. Uden “By Google” mærkaten.

Hvor kommer produkt informationer fra?

I dag leveres informationerne til Google Shopping udelukket fra Googles Merchant Center. Shopping motoren kigger altså ned i Merchant Centeret og finder de produkter, som skal vises på en given søgning.

Fremover kunne man forestille sig at Shopping motoren også kigger ned i andre prissammenligningstjenester, og på tværs af dem alle, finder de produkter, som skal vises på søgningen.

Lignende løsning foreslået tidligere

Google og Europa Kommisionen har faktisk været i dialog om et lignende setup tilbage i 2014 (vist herunder). Dengang ville Google reservere de første pladser til deres egne annoncer, men dette forslag blev aldrig godkendt.

Opdateres….

Vi følger selvfølgelig sagen tæt og vil opdatere i takt med der kommer nye informationer.