Featured snippets – Hvad er det og hvordan fås de?

Af Dennis Funch Hansen Kategori: Søgemaskineoptimering

I dette korte indlæg tager vi et kig på featured snippets i Google.

Featured snippets er Googles måde at servere relevant indhold til en brugers søgeforespørgsel, så de finder det de leder efter uden nødvendigvis at klikke sig ind på et af søgeresultaterne.

Featured snippets er ofte på søgninger, der vedrører et spørgsmål, der ønskes besvaret – altså “hvem”, “hvad”, “hvor”, “hvordan” og “hvorfor”. Men det kan også vedrøre definitioner på begreber og ord uden at selve søgningen indeholder “hvad er X”.

Så når folk søger på eksempelvis “SEO”, så kan vores definition dukke op:

featured snippet

Da det er Googles mission netop at servere relevant indhold til det, folk leder efter – og gerne så brugervenligt som muligt, så er featured snippets altså en god måde at gøre det på.

Men hvad har det af betydning for SEO?

SEO og featured snippets

Featured snippets ligger over de organiske søgeresultater – dvs. det kan betragtes som en ny placering 1 (eller placering 0), som tilmed fylder rigtig meget og skaber enormt meget blikfang.

Featured snippets kan føre til:

  • Større synlighed i Googles søgeresultater
  • Mere trafik til dit website
  • Mere troværdighed omkring dit website

Det giver altså rigtig god mening, at gå efter at blive vist her. Så hvordan gøres det?

Sådan laver du fundamentet for featured snippets

Helt overordnet handler det ganske enkelt om at have det bedste svar på en søgeforspørgsel. Men hvordan sikrer man sig det?

1) Gør dig klart, hvad det er, du skal give et svar på

For at give det bedste svar, må du sætte dig ind i den hensigt, der ligger bag søgningen du vil findes på. Dette er fordi, at featured snippets ikke kun kan tage sig ud som tekstuelle definitioner på ord og begreber. Featured snippets kan samlet set tage sig ud som følgende:

  • Tekst
  • Lister: fx ligesom denne her liste, eller eksempelvis en opskrift med trin (1, 2, 3)
  • Billeder
  • Diagrammer
  • Tabeller
  • Knowledge Graphs

2) Lav indhold, der er fyldestgørende for søgehensigten

Det betyder, at indholdet direkte skal besvare den forespørgsel, der søges på. I eksemplet med vores SEO featured snippet havde vi held med at bruge formuleringer som “SEO er ….”, da det kan indikere over for Google, at det altså er en definition, der står skrevet. Typisk er tekstuelle featured snippets bestående af mellem 40-60 ord, hvilket man bør have in mente, når man forfatter det stykke tekst, man ønsker i featured snippet. Derudover bør afsnittet på 40-60 ord så vidt muligt stå i en ‘paragraph’ (<p>) for sig selv, og helst ikke deles op i flere.

Arbejder man derimod med søgninger, der relaterer sig til hvordan ting udføres eller laves – fx opskrifter – så bør man i stedet opstille det som en trin for trin-procedure ala:

“Sådan laver du X” – overskriften

“1. ………………………………

2. ……………………………….

3. ………………………………..”

Og så videre.

Pointen er altså, at man skal overveje, hvordan man bedst besvarer søgeforespørgslen – velvidende at featured snippets kan udformes på forskellige måder i den forbindelse.

Det kan endvidere være en god idé, at tænke indholdet i sin featured snippet skridtet videre. En ting er, at man skal fremhæve noget indhold, der lever op til forespørgslen – men man vil jo gerne have, at folk rent faktisk klikker sig ind på siden. Derfor kan man forsøge at ‘tease’ for sit øvrige indhold, således at det for brugeren er værd at klikke sig ind på siden.

Ved den tekstuelle snippet kan det fx være ved at lade slutningen af de op til 60 ord være noget, der leder videre til det afsnit, der kommer efter, mens det ved opskriftseksemplet kunne være ved at lave en trin-for-trin liste der er så lang, at Google udelader nogle af de senere trin.

Har din konkurrent pt. en featured snippet? I så fald handler det om, at give brugerne et bedre svar end de gør. Da featured snippets er relativt nye, er der ikke mange der med får optimeret sit indhold hertil (Google vælger måske bare noget) – og det kan du drage nytte af ved at analysere hvor deres snippet har mangler, og så gøre det skarpere end dem.

Har du et billede, du ønsker der bliver vist sammen med teksten i featured snippet, så bør du tilføje et alt-tag på dette billede med en beskrivelse der er i overensstemmelse med det der søges på. Hermed er der chance for, at Google vurderer billedet relevant.

3) Sørg for, at indholdet er let tilgængeligt

Indholdet skal være nemt for brugeren såvel som Google at finde. Vi har gode erfaringer med, at placere det, vi ønsker Google skal bruge som featured snippet, så langt oppe på siden som muligt. Det er nemlig indholdet ‘above the fold’, altså over skillelinjen, Google i øvrigt  tillægger mest værdi – så det giver god mening, at chancerne for at få featured snippets potentielt er bedre ved at placere indholdet højt oppe på siden.

Forbehold

Selvom du følger disse guidelines er det ikke ensbetydende med, at dit indhold vil dykke op som en featured snippet. Featured snippets opdateres i realtid, og det kan sagtens svinge fra minut til minut, hvad der er udtaget som snippet. Derudover tyder det på, at det kræver, at du i forvejen har en side 1 placering – og gerne i top 5 – på den søgning, du ønsker en featured snippet til. Det kan dog aldrig være en dårlig ting, at opsætte sit indhold, så det er potentiale for featured snippets. I og med, at det er en fokusering og prioritering af indholdet ift. en søgehensigt, så vil det altid være noget, der gavner brugeren.