21. april skal din hjemmeside være mobilvenlig!

Kategori: Ændringer fra Google, Søgemaskineoptimering

Flere og flere søger på internettet fra mobilen. Derfor ændrer Google pr. 21. april deres søgealgoritme, så hjemmesider der er mobilvenlige placeres først i søgeresultaterne. Er din hjemmeside klar til det – og hvis ikke, hvordan bliver den det så?

Google fortæller intet om, hvor stor en effekt mobil-algoritmen vil have på deres søgeresultater, men som hjemmesideejer bør du tage deres udmelding meget alvorligt. For Google vil altid have fokus på at give deres brugere den bedste oplevelse og de bedste søgeresultater baseret på, hvilken enhed søgningen foretages fra – og søges der fra en mobil enhed, skal de sider Google henviser til naturligvis være til at læse på mobilen.

Google stempler din hjemmeside

Det understreges, at Google allerede siden 18. november sidste år er begyndt at hæfte prædikatet ”Mobile-friendly” på de søgeresultater, der fører til en hjemmeside, der er tilpasset mobilt brug, når du søger fra din mobiltelefon. Google tager mobilbrugere meget seriøst!

mobilvenlig

Som en ekstra service – primært til mobile, men også til traditionelle computerbrugere – arbejder Google endvidere på at implementere prædikatet ”Slow” på søgeresultater, der fører til en hjemmeside, som Google anser for langsom.

Undgå at vinke farvel til dine placeringer

Så hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig og samtidig er langsom, kan du meget snart begynde at vinke farvel til dine gode placeringer i søgeresultaterne.

Brug dette Google tool og find ud af, om din hjemmeside er mobil-venlig.

Men heldigvis kan du nå at gøre noget ved det, hvis du reagerer nu! Alt hvad du skal gøre, er at følge vores guide herunder. Så er der større sandsynlighed for, at din hjemmesides placeringer ikke vil blive berørt nævneværdigt af Google’s algoritmeændringer pr. 21. april.

Hvis placeringerne skulle blive justeret, så bliver det i den positive udvikling, hvilket vi alle er interesserede i.

1. Giv hjemmesiden et responsivt design

Sørg for at din hjemmeside anvender et såkaldt responsivt design – altså et design, der tilpasser visningen af siden, alt efter om den bliver læst på en computer, tablet eller pc.

responsiv design

Responsivt design er udviklet ”mobile first”, altså med fokus på at vise indholdet på hjemmesiden bedst muligt på en mobil enhed. Derved undgår du:

 

  • at besøgende skal pinch’e, zoome eller scrolle fra side til side for at læse indholdet eller se billeder,
  • at teksten på siden kan læses uden problemer, selv på en lille skærm
  • at det er svært at klikke på faner, knapper og links med en finger
  • at Google ikke kan forstå sidens indhold ordentligt.

 

Google anbefaler, at du anvender et responsivt design frem for at bygge en særlig mobilvenlig udgave af siden enten på en anden webadresse eller ved at kode en særlig mobil-version af siden (dynamic serving). Det skyldes, at de to alternativer til responsivt design kan give SEO-mæssige problemer, fordi Google – hvis du ikke sørger for at gøre opmærksom på det i koden – nemt kommer til at opfatte de forskellige versioner af hjemmesiden som duplicate content.

Bruger du et CMS som f.eks. WordPress, Drupal eller Joomla, kan du gøre dit website responsivt bare ved at købe et nyt tema til sitet. Tit findes der en opdatering til dit nuværende tema, der gør det responsivt. Skal du selv kode siden om, kan du få flere oplysninger om hvordan du gør siden responsiv her. Alternativt bør din webprogrammør vide, hvordan dette problem tilgås.

Husk også at tjekke dit websites udseende både når den mobile enhed står på højkant og ligger ned. Er der væsentlige forskelle på brugeroplevelsen, tæller det ned.

2. Hastighedsoptimering

Det næste sted, du bør sætte ind for at undgå at miste din placering i søgeresultaterne, er hastigheden på dit website. Mobil dataforbindelse er langsommere og mere ustabil end dem derhjemme og på kontoret, så derfor er det vigtigt, at svartiden er kort og at mængden af data, der skal transmitteres er holdt på et absolut minimum.

Hastighedsoptimering er en meget nørdet og kompleks størrelse. Der er nemlig utrolig mange faktorer, der har indflydelse på, hvor hurtigt din hjemmeside indlæses. Det nemmeste er sådan set at bruge en af de mange online-værktøjer, der tester din sides hastighed. De fleste nøjes ikke bare med at rate din sides hastighed, men giver også en liste med anvisninger på, hvad du skal optimere på siden, for at gøre den hurtigere.

Google har selv et værktøj, der giver dig rimelig præcise anvisninger på, hvordan du opnår bedre svartider på din hjemmeside. Brug det til at generere en tjekliste, du så kan gå frem efter. De fleste af problemerne kan du afhjælpe selv, mens enkelte kræver, at du tager fat i din host eller en erfaren webprogrammør.

3. Web- og SEO-optimér dine billeder

En af de steder, hvor du selv kan gøre en rigtig stor forskel på din sides hastighed, er dine billeder. Sørg for at de er weboptimerede, før du lægger dem op, så de fylder mindst muligt og derved kan overføres hurtigt – selv på en mobil dataforbindelse.

De fleste CMS’er har ganske vist indbygget billedoptimering, men for det meste kan du opnå meget bedre resultater i dit eget billedbehandlingsprogram end du kan med CMS’ets indbyggede værktøj.

Det er også vigtigt, at du sørger for at navngivning og øvrige billedoplysninger er i orden, når du lægger billederne op på siden. Du finder en rigtig god tjekliste til SEO- og weboptimering af billeder her.

4. Undgå at blokere for Google

For at Google kan forstå din side – og at den er mobilvenlig – er det vigtigt, at du ikke blokerer for nogle af de filer, Google bruger til at undersøge sidens mobilvenlighed med. Det drejer sig specielt om javascripts, billeder og CSS-filer.

Heldigvis gør Google’s værktøj til hastighedsoptimering opmærksom på, hvis du har blokeret for disse filer og giver anvisninger på, hvordan du åbner adgangen til dem.

5. Undgå popup-vinduer

Popup-vinduer er geniale til at gøre opmærksom på dit nyhedsbrev eller andre gode tilbud til dine besøgende på en almindelig computer, men på en mobil-telefon vil de blot blokere for udsynet til selve hjemmeside og forvirre brugerne – og endda også Google – mere end det gavner.

Brug et banner eller en informationsbjælke i toppen eller bunden af siden i stedet. Ligesom der findes mange popup-plugins, findes der også flere gode plugins til informationsbjælker til WordPress og de andre populære CMS’er.

6. Undgå for mange redirects

Bruger du mange redirects eller linker til PDF-filer eller andet indhold på andre websites, giver det øget netværkstrafik på mobilen. Du kan læse mere om, hvordan du minimerer antallet af redirects på din hjemmeside her.

Smøg ærmerne op og kom i gang

Som du kan se, er det ikke en helt enkel operation, at sikre din hjemmeside mod at falde i søgeresultaterne efter d. 21. april. Selv om det bringer dig en god del af vejen, at din hjemmeside anvender et responsivt design, er det ikke helt nok.

Der er mange små finurligheder, du skal tage højde for og nogle af opgaverne – f.eks. weboptimering af billederne – kan være meget arbejdskrævende.

Så jo før du kommer i gang, jo bedre er du sikker på at kunne beholde dine placeringer – også efter d. 21. april.